Tidsinställt inlägg!

Weii mitt första tidsinställda inlägg, ska verkligen börja med det oftare! :D
Ni skrev ju några förslag på vad jag skulle skriva om så då tänkte jag börja med det nu då..
 
HÄSTGODIS!?
 
Vad jag tycker om hästgodis?
Jag tycker det är okej att använda hästgodis i form av belöning, exempel när man lastar eller när de har gjort något riktigt bra! Vet själv att jag gett Nisse alldeles för mycket godis, han blev tiggig och när han skrapade med hoven, spetsade öronen och kollade på mig med den dära godisblicken kunde jag inte låta bli att ge honom!
Men tillslut började han nafsa och nästan bli lite läskig om man inte gav honom något, då fick jag ta mig i kragen och sluta ge honom godis.
Det har blivit betydligt mycket bättre nu. Lite av det där tiggiga finns kvar men det försvinner sakta men säkert helt. Hästar lär sig blixtsnabbt att nafsa och tigga och det är svårt att få dem att sluta, därför tycker jag att alla ska tänka efter innan de ger sin älsklingshäst en godbit titt som tätt.
 
Hästgodis som inlockning?
I transporten tycker jag absolut att det är okej med godis, eftersom de är flyktdjur så är det väldigt läskigt och frestande att gå in i en trång transport och hästgodis kan ju hjälpa din älskling lite på traven!
Dock att locka in hästen från hagen med hästgodis eller dylikt är en synd! Du kommer få väldiga problem om du fortsätter så, om du kommer tomhänt till hagen så kommer hästen inte vilja bli infångad och t.o.m kanske börja kicka mot dig och springa iväg. När du tillslut ger dig och hämtar en hink med havre så kommer detta vara som en belöning för hästen för att han var ''dum'' mot dig och se detta till sin egen fördel.
Tro mig, har gjort samma misstag!
 
Hästgodis som belöning?
Tycker jag är jättebra! Men man ska ju belöna med måtta, belöna bara för de riktigt bra sakerna och inte för de där småsakerna som exempel halt. Om du lär din häst trix är det väldigt bra med hästgodis, om du inte vill andvända hästgodis hela tiden vid trixträning kan du börja andvända klickerträning, detta kommer jag skriva mer om någon annan dag!
Tänk på också att belöningen ska komma direkt efter den har gjort något bra, inte flera minuetr efter för då fattar den inte, du måste få den att tänka '' Aha, om jag gör så får jag godis och då har jag gjort något bra!''
 

Vilket hästgodis rekommenderar du?
Det är himla dyrt med hästgodis så jag föredrar frukt och grönt istället, Nisse älskar bananer, morötter och äpplen, har även testat med honungsmelon och det var också populärt.
Ponnyer tycker om det mesta men ofta har de någon favorit, känt är ju morötter, knäckebröd och äpple.
Tänk på att det inte är bra för hästar att äta gurka och äpplen ska ges i små mängder.
Något väldigt viktigt som många ''glömmer'' är att dela frukten, tänk på att det är bättre att dela för litet än för stort, en bra tummregel är att inte ge något till hästen som du själv inte får in i munnen.
Vill du göra en hästtårta? Lägg skivade morötter, äpple och annat gott mellan två knäckebröd och vipps får du en hästtårta! Om du vill göra det större kan du ta runda knäckebröd, garanterat uppskattat till födelsedagen!
Tänk på att hästen inte blir ledsen om du inte ger godis varje dag, en dag i veckan är bra tumregel om du vill lägga frukt i hästens krubba, kanske som lördagsgodis! Av för mycket morötter kan hästen bli lös i magen.
Hästgodis jag tycker är bra är slickstenarna MiniHorseLyx i burk som finns på charlies, hööks m.m.
Råkade glömma en i Nisses hage - den var slut efter två dagar!
Nisse har Garlic och Mint, men Mint är slut nu...
 
 
 
 


Kommentarer
Alva

Jag skrev ett inlägg om när och varför Berry får hästgodis, tidsinställde det tills imorgon om du vill läsa det. :)

Bra inlägg i alla fall! ;)

Svar: Tack, jag läste ditt, jättebra! :)
Nicky

2013-06-20 @ 19:03:15
URL: http://www.berryblighter.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0