''Kläder efter väder''

Åh, jag stör mig på folk som klär på sin häst en massa täcken när det 25 grader varmt, antingen så är det regntäcke när det duggregnar eller så är det en massa flugtäcke.
Om hästen har väldiga problem med flugor då ska man såklart ha flugtäcke, men dalta inte med hästen om den inte visar några problem utan ta på lite flugmedel istället!
Dessutom har ingen häst dött av lite regn - hästar är väldigt tåliga och robusta djur inte alls som människan, bara att du inte vill blöt så tro inte att hästen tänker detsamma! De har inget emot att bli lite blöta, tvärt om en varm sommardag.
Hästar med täcken kan ju inte klia sig och rulla sig på samma sköna sätt som hästar utan.
Sedan det med regntäcke, jag har aldrig använt regntäcke på Nisse även fast jag äger ett!
Så tala om för mig - är det för att ni är bekväma när ni ska rida och rykta eller är det för att ni tycker synd om hästen?! Jaja.. jag säger då det! ;)
Det ända jag använder på Nisse är vintertäcke på vintern och flistäcke i boxen natten innan tävling, även stalltäcke när det är riktigt kallt i stallet på vintern. Men nu är det ju så att Nisse inte går att klippa utan att man söver ner honom, eftersom riskerna är stora att söva ner honom så klipper vi inte honom - om man klipper sin häst får man ju såklart lägga på den mera täcken på vintrarna.
Den eviga diskussionen om täcken tar aldrig slut - men nu har ni hört min åsikt!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0